طول محتوای متنی و تاثیر آن بر سئو سایت

اگر این سوال که طول محتوای متنی باید چقدر باشد و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد، برای شما نیز پیش آمده است، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. نظرات مختلفی درباره این که محتوای متنی طولانی بهتر است یا محتوای کوتاه وجود دارد. ولی بسیاری از این نظریه ها تنها در حد نظریه باقی مانده و به نتیجه نرسیده‌اند. در این مطلب به بررسی طول محتوای متنی و تاثیر آن بر سئو سایت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
طول محتوای متنی و تاثیر آن بر سئو سایت
طول محتوای متنی و تاثیر آن بر سئو سایت

اهمیت طول محتوای متنی در سئو

یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو، طول محتوا است. به عبارتی طول محتوا نشان دهنده توجه به نیاز کاربر و رعایت اصول سئو است. در حقیقت نشان می‌دهد تا چه اندازه براساس اصول محتوای سئو شده و همچنین متناسب با نیاز کاربر در وب سایت پیش رفته‌‌اید. ارائه بهترین محتوا با توجه به خواسته مخاطب، منجر به دریافت ترافیک بیشتری خواهد شد. همچنین باعث می شود تا کاربران در صفحات سایت شما مدت بیشتری باقی بمانند و مطالب دیگرتان را نیز مطالعه کنند. دلایل مختلفی وجود دارد تا از نظر گوگل، محتوای ارائه شده، ارزشمند معرفی شود. همان ‌طور که می توان با تکنیک های سئو، به ارتقای سئوی سایت کمک کرد، ولی بهینه ‌سازی و ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو از طریق ارائه محتوای متنی با ارزش و کارآمد نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت. گوگل اهمیت زیادی برای محتوا قائل است.

دلایل اهمیت طول محتوا برای سئو سایت

هدف اصلی در سئو سایت، جذب مخاطب و بردن او به سمت سایت است. از این رو هر آن چه که منجر به جلب رضایت خاطر کاربر و مخاطب می شود، اهمین دارد و با ارزش است. طول محتوای متنی نیز یکی از مسائل بسیار مهم برای سئو سایت است. برای جذب مخاطبانی که به دنبال مطالب تخصصی و جامع هستند، باید محتوای حرفه ای و در عین حال طولانی ارائه داد. در عین حال برای کاربرانی که به دنبال یک هدف یا موضوعی خاص هستند و فرصت کافی برای مطالعه مقالات بلند را ندارند، باید مطالب کاربردی و کوتاه ارائه دهید. بدین ترتیب، مخاطب سریع تر به خواسته و پاسخ سوالش می رسد.
اگر قصد نوشتن محتوای طولانی را دارید، باید محتوا را به صورت جامع و کاربردی بنویسید و از طولانی کردن غیر طبیعی آن بپرهیزید. مثلا نباید یک موضوع را در قسمت های مختلف مطلب به اشکال مختلف بیان کنید. هدف از نوشتن محتوای طولانی و باکیفیت، ماندگار کردن بیشتر کاربر در سایت و جلوگیری از افزایش نرخ پرش است. بدین ترتیب میزان حضور در صفحه افزایش می یابد. علاوه بر طول محتوای متنی، عوامل دیگری مانند: لینک ‌سازی، استفاده از تصاویر جذاب و سئوی داخلی نیز بر ارتقای رتبه سایت تاثیر بسزایی دارد. به طور کلی، بررسی های انجام شده نشان می دهد که در بیشتر مواقع، محتوای طولانی نتایج بهتری را در مقایسه با محتوای کوتاه به همراه داشته است.

طول محتوای متنی مهم تر است یا محتوای با کیفیت و اثربخش؟

جالب است بدانید، وب سایت هایی که دارای محتوای طولانی هستند، بیشتر رتبه‌های برتر گوگل را به خود اختصاص داده اند، البته در کنار وب سایت هایی که جستجوی بیشتری دارند. سایت هایی که دارای مطالب طولانی تر، زمان ماندگاری و تعامل و همچنین بک‌ لینک ‌های بیشتر و بهتر هستند، در گوگل بالا می آیند. برخی الگوریتم‌ های گوگل مانند رنک برین در این مورد نقش آفرین هستند. به طور کلی، محتواهایی که طولانی هستند، مطالبی که بیشتر به اشتراک ‌گذاشته می ‌شوند و دارای نکات کاربردی بیشتری هستند، نرخ کلیک بهتری دارند و مطالبی که باعث کاهش نرخ پرش می‌ شوند، منجر به ارتقای رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو می شوند.
بسیاری از مطالب و محتواهای متنی کوتاه نیز وجود دارد که بهترین رتبه ‌های گوگل را از آن خود کرده اند. این در صورتی اتفاق می افتد که کاربران را شناسایی کرده و بر اساس نیاز آن ها مطالب را ارائه دهید. در صورتی که در زمان تولید محتوا، اصول سئو رعایت شود و محتوا بر اساس نیاز کاربر نوشته شود، حتی اگر طول محتوا کوتاه باشد، رتبه سایت ارتقال می یابد. با تغییراتی که در سال های اخیر در گوگل و معیارهای رتبه بندی آن ایجاد شده، می توان گفت عملکرد محتوا تاثیر بیشتری در ارتقای رتبه سایت در مقایسه با تعداد کلمات آن دارد.

طول محتوای متنی باید چقدر باشد؟

بر اساس تحقیقاتی که توسط وی سایت ‌هایی مانند: moz یا backlinko بر روی تعداد زیادی از مقالات موجود انجام گرفته است: مطالبی که بین 1800 تا 2500 کلمه را شامل می شوند، بهترین رتبه ‌ها را از آن خود کرده اند. به گفته برایان دین، مدیر سایت بک‌لینکو، متوسط تعداد کلمات برای کسب رتبه در گوگل، 1890 کلمه است. برخی از صاحبنظران بر این باورند که مطالب و پست های بلاگ باید حداقل 500 یا 600 کلمه داشته باشند. بر اساس برخی بررسی ‌ها، مطالبی که کمتر از این میزان، کلمه دارند، شانس زیادی برای کسب رتبه خوب در گوگل نخواهند داشت. البته اگر رقابت در مورد کلمه کلیدی مورد نظر کم باشد، ممکن است محتواهای کوتاه تر نیز رتبه بگیرند. ولی اگر کلمات کلیدی که انتخاب می کنید، جزء کلید واژه‌هایی هستند که رقابت سختی دارند، باید به فکر مطالب جامع و طولانی باشید. این مقاله ها عملکرد بهتری از خود نشان داده ‌اند.

طول محتوای متنی و الگوریتم ‌های محتوایی گوگل 

وظیفه برخی از الگوریتم ‌های گوگل، سنجش مستقیم کیفیت محتوا است. موارد مختلفی توسط این الگوریتم ‌ها بررسی می شود و بر اساس آن، جایگاه مطلب در صفحه نتایج گوگل تعیین می شود. الگوریتم های رنک برین و برت، دو الگوریتمی هستند که به ترتیب نیت کاربر از جستجو و مفهوم جستجوی وی را مورد بررسی قرار می دهند. براساس عملکرد این الگوریتم ها می توان تشخیص داد که تعداد کلمات و طول محتوای متنی باید چقدر باشد. برای مثال: کاربری که عبارت “دیجیتال مارکتینگ چیست” را جستجو می‌کند، به دنبال یک مقاله جامع و کاملی است که اطلاعات کامل را پیرامون این موضوع به او بدهد. ولی اگر عبارت “ابزارهای دیجیتال مارکتینگ” توسط همین کاربر جستجو شود، بدون شک به دنبال تاریخچه دیجیتال مارکتینگ نیست و تنها به دنبال اطلاعات درباره ابزارها است. از این رو می توانید یک مطلب استاندارد با طول کوتاه ‌تر ارائه دهید.

با محتوای طولانی، بک ‌لینک ‌های بیشتری دریافت کنید

یکی از موارد اصلی و تاثیرگذار در سئوی خارجی، دریافت بک ‌لینک ‌های باکیفیت است. محتوایی که طولانی تر است در مقایسه با محتوایی که تعداد کلمات کمتری دارد، بک ‌لینک ‌های بهتر و بیشتری دریافت می کند. این موضوع را تحقیقات و تجربیات به اثبات رسانده است. زمانی که یک مطلب، جامع و کاربردی باشد، کاربر را به خود جذب می کند و بسیاری از سایت ‌ها به چنین مطالبی به عنوان منبع، لینک می دهند. البته لینک سازی و گرفتن بک لینک در مطالب کوتاه نیز که به صورت خوشه‌های محتوایی کاربرد دارند، امکان پذیر است.

سخن آخر

مشخص نیست که تعداد کلمات جهت رتبه‌ بندی مطالب در صفحه نتایج جستجو برای گوگل اهمیت دارد یا خیر، ولی تجربه و بررسی های مختلف ثابت کرده که رتبه های بهتر نصیب محتواهای طولانی تر می شود. البته این بدان معنا نیست که مطالب با تعداد کلمات کمتر و طول کوتاهتر، ارش ندارند. یکی از اهداف تولید محتوا، دریافت بک لینک است و تولید محتوای طولانی به این دلیل ارزشمند است که بیشتر به اشتراک گذاشته می ‌شوند. برای این که بتوانید رتبه خوبی در گوگل کسب کنید، باید تمرکز خود را بر روی ارائه محتوای کاربردی و باکیفیت بگذارید. به عبارتی باید براساس نیاز کاربر و مخاطب خود، محتوا و تعداد کلمات را در نظر بگیرید.

امتیاز نوشته

کیفیت نوشته

امتیاز نهایی

لطفا جهت حمایت از ما امتیاز خود را در زیر وارد نمایید

User Rating: 4.55 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا